dinsdag 4 december 2007

Giovanni: 'Paula'

Gisteren, Leuvenseweg in Brussel. Achterkant van de senaat.
De beveiligde deur wil niet mee.

 - 'Moet je binnen zijn, jongeman ?'
- 'Ja, mevrouw', zeg ik. Ze is 82 maar ziet er minstens tien jaar jonger uit. Ik toon haar mijn legimitatie. Mevrouw haalt haar badge uit haar portemonnee. Tegelijk vallen er enkele eurocenten uit. Ik raap ze op.
- 'Alstublieft, mevrouw !'
- 'Ga maar éérst door die verdomde draaideur', zegt ze. 'An-de-re rich-ting !'
We lachen.
- Weet u toevallig waar zaal L is', vraag ik.
- 'Aan het einde van de gang. Volg me maar, ik moet er trouwens ook zijn.'
Oef, gerustgesteld, want ik ken hier mijn weg niet.

Op het einde van de gang staan heel wat gewichtige dames en heren te keuvelen, tweetalig. Hoofd omhoog.
- 'Goedemiddag samen, comment allez-vous ?
- 'Ik fait beau aujourd'hui maar 't heeft vannacht nogal huis gehouden, n'est-ce pas ?'
Mevrouw kust ze allen op de wang.

Uiteindelijk keert ze terug.
- 'U wacht ook nog, mijnheer ?'
- 'Ja', zeg ik.
- 'U werkt hier ?'
- 'Ja, voor senator Anthuenis.'
- 'Ah zo !'

 Een plechtige man in een staatspak opent een dubbele deur.
- 'Er ies een dubbele boekink kebeurd voor zaal L', kondigt hij af. 'De reünie voor de oud-senatoren heeft plaats in zaal K, de cadeaux Saint-Nicolas voor de medewerkers van de messieurs senateurs likken klaar in zaal L.'
- 'Oh, u bent hier voor Sinterklaas', zegt de kranige dame.
- 'Ja,' zeg ik. Het klinkt een beetje beschaamd.
- 'Hoe oud zijn de kinderen ?'
- 'De oudste is drie en de jongste tien maanden. Ze heten Rune en Daan.'
- 'Prachtig, toch ? U beleeft vast evenveel plezier aan de Sint als uw kinderen.'
- 'Zeker !' antwoord ik.
- 'Neemt u me niet kwalijk, onze reünie begint zo meteen, mijnheer. Maar... hoe was uw naam eigenlijk ?'
- 'Giovanni. Giovanni Van Avermaet.'
- 'Ik ben Paula Sémer, het was bijzonder fijn om met u kennis te maken.'

1 opmerking:

Anoniem zei

Wie verwacht nu Paula Semer in de senaat? Ik zou haar wel gekend hebben maar herkend da zou wat anders geweest zijn.
Het zou door mijn hoofd gespookt hebben ik ken die maar van waar.
Het verwonderd mij eigentlijk wel een beetje dat ge er niet aan gedacht hebt te zeggen dat er straks een boekje uitkomt van Daantje uw 10 maand oude zoontje. ZE zou dat zeker en vast heel lauk gevonden hebben, ze is zelf een enorme kindervriend.