zondag 20 oktober 2019

'Minstens enige deining in de kosmos'

Kort woordje 

na het hommageconcert 'Gabriël Verschraegen' 
en overhandiging van het eerste exemplaar van 
'Gabriël Verschraegen in zes getuigenissen' 
aan de weduwe Verschraegen.


Als ik kosmisch denk, zei Gabriël Verschraegen, dan ben ik me bewust van de relativiteit van mijn werk en dat ik als individu nul komma nul ben. De uitspraak typeert de bescheidenheid van Verschraegen. Maar deze avond, dames en heren, en uw talrijke aanwezigheid bewijzen dat Gabriël Verschraegen minstens enige deining in de kosmische straling heeft veroorzaakt en dat tot op vandaag nog steeds doet.

Ikzelf heb Gabriël Verschraegen niet persoonlijk gekend. Ik was amper zeven toen hij overleed. Maar, de voorbije weken en maanden had ik in het kader van deze publicatie het genoegen om met zes vooraanstaande getuigen te praten die hem van dichtbij gekend hebben, als zoon, als leerling, omdat hun talent door hem werd ontdekt, ze zijn werk uitvoerden of uitgaven, of hem in één van zijn functies opvolgden.
Ik moet zeggen, ik heb me hierbij enorm geamuseerd. De begeestering waarmee zij stuk voor stuk – ik noem hen even op, zoon Dirk Verschraegen, Marc Behiels, Dirk De Caluwe, Edward De Geest, Jo Van Eetvelde en Luk Bastiaens - over Gabriël Verschraegen vertelden en hun persoonlijke verhalen opdisten, werkte aanstekelijk. Net als hun welwillendheid. Ze infecteerden me met het Verschraegen-virus en samen schetsten ze een caleidoscopisch beeld van hem. Gaandeweg leerde ik de organist, de componist, de pedagoog, de ‘grote’ mens Verschraegen beter kennen: een intellectueel, een minzame man van vlees en bloed mét tonnen charisma, een strenge maar om zijn leerlingen bekommerde leraar, in zijn uitspraken steeds rechtuit, zonder omwegen. Ik denk dat ik het goed met hem zou kunnen vinden hebben. Zoiets, een groeiende verbondenheid met het onderwerp, hielp enorm bij het schrijven.

Nu kan ik alleen maar hopen dat jullie, tijdens het lezen, er minstens evenveel behagen in mogen vinden als ik tijdens het interviewen en schrijven.

Uiteraard hou ik eraan het eerste exemplaar cadeau te doen aan de dame die hem het beste heeft gekend, mevrouw Verschraegen, Maria Verniers.

Giovanni

De publicatie 'Gabriël Verschraegen in zes getuigenissen' is verkrijgbaar in het Infopunt Toerisme, Markt 2 en het Stadsmuseum, Markt 15 a, beiden te Lokeren.


Geen opmerkingen: