woensdag 24 januari 2007

Giovanni: 'Vijf boekentips'

Leeservaringen van anderen vind ik altijd bijzonder leuk om te lezen. Misschien werkt het ook omgekeerd. Laten we hopen. Hieronder vijf titels van evenveel boeken - met wat commentaar en een citaat - die ik de voorbije weken met ongelooflijk veel plezier heb gelezen. In willekeurige volgorde.

Shaduw van de wind - Carlos Ruiz Zafon
Meteen een bestseller in mijn rijtje met favorieten. Hoewel het geen thriller is, maar een verhaal met een sterk romantische inslag, is het een echte pageturner. De actie speelt zich af tegen de achtergrond van het mysterieuze Barcelona ten tijde van Franco. Mijn aandacht werd destijds getrokken door de achterflap. Dat het verhaal een aanvang neemt in het Kerkhof der Vergeten Boeken in het oude centrum van Barcelona, een bijzonder mooi beeld, heeft me overhaald om het boek te kopen. Ik heb het me niet beklaagd, want in amper een week was ik door de 542 pagina's tellende klepper heen.
Citaat: "Deze plaats is een mysterie, Daniel, een heiligdom. Elk boek, elke band die je ziet is bezield. Bezield door diegene die het schreef, bezield door diegenen die het lazen en doorleefden en ervan droomden."

En de liefde - Douglas Kennedy
Eveneens een klepper en,... niet zomaar een liefdesverhaal. Het thema van het boek is immers 'verraad'. Het verraad wordt op een zodanige manier aangekondigd dat je er werkelijk haast onwel van wordt. Het boek speelt zich af, eind 1945 in New York. Echt een huzarenstukje hoe Kennedy zich inleeft in de rol van het, jawel, vrouwelijke hoofdpersonage.
Citaat: Elke keer dat je denkt te weten wat je wilt, loop je tegen iemand op die je perspectief volkomen verandert.

De helaasheid der dingen - Dimitri Verhulst
Een op en top Vlaams boek waarin de schrijver terugkeert naar zijn geboortegrond, Reetveerdegem. Een aanrader voor wie houdt van het rauwe Vlaamse leven, en van sarcastische humor.
Citaat: God schiep de dag en wij slepen ons erdoorheen.
Citaat 2: Palmier had alles van een zeemeermin: ze was slank en stonk naar vis.

Dwaalsporen - Henning Mankell
Ik had al een paar thrillers van Mankell uit de Wallander-reeks gelezen alvorens de serie op Canvas werd uitgezonden. Na het bekijken van de serie blijf ik een grote fan van deze intelligent geconstrueerde thrillers. Mankell schuwt er trouwens de grote en minder grote maatschappelijke thema's van het moment niet in. Het geeft de thrillers nét dat tikkeltje meer.
Citaat: Hij zei altijd dat je bij een krant twee soorten reporters had. "Het ene soort graaft in de grond naar de waarheid. Die staat in een kuil aarde omhoog te scheppen. Maar boven hem staat een man die de aarde terugschept. Die is ook journalist."

Schoppen Negen - Janet Evanovich
Non stop-actie in deze misdaadromans van de vrouwelijke schrijfster Janet Evanovich. Puur leesplezier met de hilarische Stephanie Plum in de hoofdrol. Van de karakters is overal een serieuze hoek af. Wie zei er ook alweer dat vrouwen niet grappig konden zijn ?
Citaat: Ik gooide een stukje Pizza in Rex's kooi. Rex is mijn hamster-huisgenoot. Hij woont in een accubak in mijn keuken en slaapt in een leeg blikje Campbell van Tomatensoep. Rex schoot uit zijn soepblikje, nam het stukje pizza in zijn wangzak en haastte zich zijn blik weer in. Quality time met mijn huisdier.

Geen opmerkingen: